mensbloggen

P-piller

Av Mensbloggen - 2015-08-15 19:11

P-piller, en diskoussion som har många vinklar och även jag har min vinkel. Men kom alltid ihåg att aldrig dömma något förens ni testat och fått er egen uppfattning. Jag har testat och jag har min uppfattning, men alla tycker olika så för vissa funkar det utmärkt och för andra inte. För mig av det jag testat så håller jag mig gärna bortom från det än så länge. Kanske kan ändras i framtiden, vem vet.


Nummer ett att veta är att p-piller (eller mini-piller) är hormoer du tillsätter i kroppen, konstgjorda hormoner som finns naturligt i kroppen. Hormoner är det som styr många av vår kropps funktioner och att börja mixtra med könshormonerna har påverkan på ett eller annat sätt för de flesta. Man kan få annat humör, illamåeende, ömma bröst, mer eller mindre finnar, nedstämdhet m.m För min del mådde jag fruktansvärt illa och kräktes.


Kort sagt ändrar man kroppens hormonbalsnas med p-pller, men har men obalans innan kan p-piller hjälpa till att stabilisera den. Så vissa kan hjälpas av p-piller. Och för alla är inte p-piller ett skydd mot gravdiet, vissa äter p-piller för att kunna leva ett normalt liv med mensen. Har man väldigt extrem mensvärk eller blöder väldigt mycket eller länge så kan p-piller hjälpa mot det. Man får både mindre värk, mens och antalet blöd-dagar. Har man inga problem med mensen eller ett aktivit sexliv tycker jag däremot p-piller är onödigt. Är ni nyfikna eller vill veta mer så kontakta din ungdomsmottagning! 


 

 
 
Stinis Finis!

Stinis Finis!

15 augusti 2015 20:20

Hej! Jag tänkte såklart också dela med mig av min första mens historia! Den kom verkligen på värsta möjliga tillfälle hahaha! Jag var tolv år och det hände i Juli.
Jag var nämligen på gymnastikläger. Lägret skulle pågå i en vecka och det var då andra dagen... När jag skulle gå och lägga mig blev jag väldigt toanödig och gick upp för att gå på toa. När jag torkade mig blev pappret helt dräkt av blod och jag fattade direct att det var mens. Jag hade längtat efter den väldigt länge trots att jag bara var tolv men i den stunden blev jag definitivt inte glad. Jag fick panik och virade in hela trosan med hundra ton papper, smsade mamma om vad jag skulle göra och sen gick jag och la mig. Nästa dag började träningarna och jag gick på toa typ åttio gånger och bytte papper (alla tyckte nog att det var lite skumt att jag gick på toa så mycket hahaha)
Det slutade iaf med att jag åkte hem den tredje natten och fick bindor av mamma och så. Sen åkte jag tillbaka och fortsatte med lägret:-) Dum som jag var tyckte jag att det var för pinsamt att fråga min kompis och bindor (fast jag visste att hon hade det med sig)
Puss på er<3
Hej hopp gummi snopp

http://mobil.mensbloggen.bloggplatsen.se/2015/08/15/11160657-p-piller

 
Ingen bild

Anonym

15 augusti 2015 20:34

Är p-piller det enda alternativet för att inte bli gravid när man har sex eller finns det andra sett, från tjejens vinkel? Kram :)

Mensbloggen

16 augusti 2015 07:50

Finns andra, men de flesta innehåller ju hormoner. Men två som inte innehåller hormoner är kondom och kopparspiral :-)

 
Ingen bild

Jag

15 augusti 2015 23:03

Tack behövde veta lite mer om detta! Bara en fråga.. Hur gammal är du? Din blogg är grym :-)

Mensbloggen

16 augusti 2015 07:53

Jag är 19 :)

 
Ingen bild

Anonym

16 augusti 2015 14:17

Jag har problem med finar och undrar om du kan göra ett inlägg om det på bloggen (om du kan nåt om det ) tex om du vet hur man får bort finar och inte får finar

Mensbloggen

16 augusti 2015 17:44

Kolla mitt inlägg på länken :-) http://mensbloggen.bloggplatsen.se/2015/06/15/11120587-svarar-finnar/

 
Ingen bild

anonym

17 augusti 2015 18:21

Hej jag fick min mens i torsdags och nu dom senaste dagarna har det blivit mer mens och jag åker utomlands på onsdag och jag undrar om du tror mensen har lättat tills vi åker och om det är normalt att börja blöda mer efter 3-4 dar?
Tacksam för svar

Mensbloggen

18 augusti 2015 03:45

Antagligen är din mens slut tills på onsdag eller i slutet, så du slipper säkert den på semestern. Men ta med mensskydd ändå ifall att :-)

 
Ingen bild

Anonym

17 augusti 2015 22:06

Hej jag har en fråga! Jag tror att jag fick min första mens för 1-2 år sedan. I typ en vecka, men den har inte kommit nå mer. Är den bara oregelbunden eller borde jag kolla upp det? Kram!<3

Mensbloggen

18 augusti 2015 03:49

Hej, är du fortfarande väldigt ung så behöver du inte tänka över det, din mens kommer! Är du däremot äldre, så kan du ringa umo eller prata med skolsystern :-)

 
Ingen bild

Anonym

17 augusti 2015 22:32

Hej! Jag undrar hur länge man man kan använda ett trosskydd? :)

Mensbloggen

18 augusti 2015 03:49

Hej, känns det inte äckligt så en hel dag :-)

 
Ingen bild

Anonym

17 augusti 2015 23:36

När man har mens, då blöder man väll på natten också? Isåfall, kan man ha vanlig binda på natten?

Mensbloggen

18 augusti 2015 03:50

Man blöder på natten också, finns nattbindor som är längre och bredare vilket är bra på natten när man ligger ner och rör på sig!! :-) Men vanlig binda funkar också om man inte blöder allt för mycket!!

 
Ingen bild

Hallå hej

18 augusti 2015 19:54

Hej! Jag har haft mens i cirka ett år men aldrig duschat med tampong, går det? För om jag sätter in tamponger o tränar sen när ja ska duscha har de typ gått 1 och en halv timme och då är den inte full. Kan ja duscha med den och sedan ha kvar den i ca 2 timmar till, eller måste ja vänta med att duscha tills det är kortare kvar? För jag kan inte ta ut tampongen eftersom det svider sjukt Mycket för den är inte full?

Mensbloggen

19 augusti 2015 00:49

Du kan duscha med den, men bör antagligen byta den efter duschen då den kommer suga upp vattnet och bli full snabbare :-) Men är den inte ull så vänta tills den blir full!

Badar du däremot så ta ut tampongen efter!!

 
Ingen bild

Tjejen

18 augusti 2015 21:30

Hej! Jag vet att detta kanske inte är en grej du brukar prata om men jag har ett problem: jag är inte mobbad och mina klasskompisar är inte elaka eller så men jag har ingen i klassen som jag kan lita på. Det gänget jag var med förut (och som jag verkligen litade på) har börjat umgås själva utanför skolan. Jag vet inte vad jag ska göra för att jag vill inte att de ska tycka att jag är gnällig bara för att de gjorde saker utan mig. Tacksam för hjälp <3

Mensbloggen

19 augusti 2015 00:46

Försök fråga om du också kan få hänga med de!! :-) Berätta hur du känner för de andra kanske inte alls menar så? Kanske bara är ett missförstånd?? Men berätta vad du känner tycker jag :-)

 
Ingen bild

anonym

19 augusti 2015 13:12

Hej man ska ju bara ha en tampong i 4 timmer men vad gör man om den inte är full efter 4 timmar?

Mensbloggen

19 augusti 2015 17:32

Tar en mindre storlek eller väntar lite tills den blir full! Den kan vara inne i max 8h :-)

 
Ingen bild

anonyyyym

19 augusti 2015 21:29

hej! jag har använt minitamponger när jag haft min mens! dock blir tampingen full efter typ 2 eller 3 timmar! om jag använder en normal storlek hur länge kan jag ha den i då? eller det kanske är svårt för dig att säga men ska nämligen iväg i helgen och min mens kom idag och om två eller 1 dag blir det alltid mer! och sen har jag en till fråga, är det stor skillnad mellan en mini och normal tampong? alltså t.ex när man trycker in tampongen eller drar ut den! kram :)

Mensbloggen

20 augusti 2015 06:43

Svårt för mig att svara på men lite längre än med mini såklart!! Men kanske 4h, du kan ju ha trosskydd under ifall att.

Funkar det bra med mini så kommer du inte ha problem med normal, lite skillnad men funkar ändå!!! :-) Kram

 
Ingen bild

"just kidding"

20 augusti 2015 14:53

Hej! Jag är 15år och umgås med två tjejer och 3 killar, vi är en grupp.
Min bästa vän (tjej) gjorde misstaget att ha sex när hon gick i sexan.
Jag anser att det är fel att ha samlag innan giftemål (ja, religion är inblandat). Hon kan prata om det som om det är helt naturligt. Jag känner mig obekväm när mina vänner börjar skämta om sex och sånt. Men brukar mest försöka skaka av mig det.

Min bästa vän har "alltid" en pojkvän. Min närmaste vän har haft en pojkvän för några månader sen. Och mina killkompisar tror jag inte har haft någon "nydligen".(dem är dem tramsiga och verkar inte riktigt bry sig). Jag? Jag har alltid varit singel, har inte tänkt på kärlek och sånt. Jag är en Gamer, största delen. Men, i vilken ålder brukar folk bli ihop? Jag tänker ju inte bli tsm med någon bra för att andra är det, dessutom varför skulle man om man inte är kär?

Mensbloggen

21 augusti 2015 01:44

Tycker inte du ska hänga upp dig så mycket på dina kompisar, alla är olika så ömsesidig respekt bara :) Ta allt i din takt och håller helt och hållet med dig att man inte ska bli ihop bara för att alla andra är det. Såklart man ska ha känslor för varandra!! Annars ser jag verkligen ingen poäng.

När folk brukar bli ihop är svårt att svara på, men av egna erfarenheter så skulle jag säga att de mer seriösa förhållanden började runt 17 års åldern i min skola och omkrets när jag gick där. Men alla är olika så tycker inte man ska jämföra eller så alls!! Det tar den tid det tar :-)

 
Ingen bild

Anonym

20 augusti 2015 21:58

Hej! Skulle du kunna göra ett inlägg där du skriver alla dina tips och trix till dem som vill använda en tampong för första gången som är lite rädda? Kram :)

 
Ingen bild

J

22 augusti 2015 10:36

Idag när jag gick på toa efter jag vaknade så kollade jag i trosan och var det en väldigt stor flytning som var lite mörkare än den brukar, sedan runt flytningen var det typ en brun/röd rand och sen vid sidan om var det typ röd/bruna fläckar (väldigt små) och är det här mens eller nåt?!

Mensbloggen

24 augusti 2015 09:54

Låter som en början på mensen :)

 
Ingen bild

J

22 augusti 2015 16:07

Det var jag "j" som skrev det där om flytningarna som hade brunröda ränder runt sig och dessutom röda fläckar i trosan. Jag vill också notera att jag är 13 år och har precis börjat sjuan. Jag kom in i puberteten när jag var mellan 10-11 år, har inte fått min mens än, hår både i underlivet & under armarna, kraftiga humörsvängningar, kan också säga att jag inte har den bästa attityden, strl 70b i bh, kan dock ha 75a också. Har haft flytningar i snart 2 år. Tror du att det kan vara mensen som är påväg? Jag längtar otroligt mycket efter den & har absolut inga problem med att prata med mamma om såna saker! :-) kram

Mensbloggen

24 augusti 2015 09:58

Tror din mens är på g :) Kram Ps, Din mamma har också gått igenom det en gång i tiden så prata med henne

 
Ingen bild

Anyonmn

24 augusti 2015 00:25

Hej jag har min mensen just nu och jag använder nattbindor på vardag för de känna skönare och ibland brukar de vissa let i byxorna att jag har en binda på mig va ska jag göra för att dölja att jag har en binda på mig vill inte köpa andra bindor pågrunda jag gillar denna binda jag har alltid haft sen svara

Mensbloggen

25 augusti 2015 06:30

Kör på de bindorna då :) Och ingen annan kommer tänka på det alls, det är alltid man själv som hör det för man vet om det. De i din omgivning tänker inte på det!!

 
Ingen bild

Anonym

24 augusti 2015 22:37

Tänkte dela med mig av en menshistora från inte alls länge sedan faktiskt. Jag var på ett läger i två veckor och jag visste att min mens skulle komma någon gång under lägret men jag visste inte riktigt när. Hade jätteont i magen under första veckan men sen kände jag ingenting alls mot slutet av lägret så när jag gick på toa och såg att mensen hade börjat och jag hade lyckats blöda genom allting blev jag väldigt förvånad. Detta fixade sig snabbt och det var inget mer med saken men det var lite jobbigare när jag sedan lyckades blöda igenom igen en dag senare. Det var precis innan en aktivitet och jag skulle bara gå på toa snabbt och byta tampong när jag såg att det hade blött igenom allt igen. Hade ingen tid att fixa det så det var bara för mig att byta tampong och gå hela dan med helt nedblodade shorts... Det var en upplevelse jag sent kommer glömma men det gick bra tillslut och jag överlevde haha. Ingen märkte något heller för den delen.

 
Ingen bild

Sara

25 augusti 2015 10:08

Hej! Det ör jag sparizzsara (Sara) som har mejlat rätt mycket med dig, ville skriva på dib blogg denna gång istället. För detta är inte så privat. Jag har varit hemma två dagar från skolan nu pågrund av mensen (vet att det inte är länge men såhör i början av en termin or det ju inte så kul). Har haft ovanligt riklig mens (har typ behövt byta binda en gång i timmen för det har blivit kladdigt och sen så har håg haft hemsk mensvärk, jötteont i magen, ryggen och "underlivet" ("slidan") eller vad man ska säga. Har tagit alvedon för att minska verken. Men går fortfarande rätt ont. Vill inte vara hemma från skolan men vet inte riktigt vad jag ska göra, för det är ju jobbigt om jag måste gå ifrån varje lektion bara för att byta binda... Och sen är jag väldigt känslig under mensen har jag insett, för jag kan börja gråta bara sådär och så or jag väldigt lättretlig och då är det jobbigt att vara i skolan. Hoppas du kanske har nåt tips, men det hjälper bara genom att få skriva och berätta för dig! Kram Sara :) du är en fantastisk person som stöttar och hjälper tjejer som inte vet vad dom ska göra :)

Mensbloggen

27 augusti 2015 02:28

Fortsätt med Alvedon och sen kanske du kan ha nattbinda under dagen istället!! :-) Eller testa tampong + binda, räcker längre tid :-)

 
Ingen bild

A1

1 september 2015 22:49

Hej! Jag fick min mens i mars och sedan fick jag min andra mens i juni, sedan dess har jag inte fått den. Jag undrar om det är något fel?

Mensbloggen

2 september 2015 08:14

Helt normalt, den är bara oregelbunden :)

 
Ingen bild

mej

6 oktober 2015 22:10

Kan man bli gravid om man har mens samtidigt som man har sex??

Mensbloggen

7 oktober 2015 08:08

Risken är som minst men det finns aldrig några garantier, så skulle inte våga lita på det :-)

 
Ingen bild

Mej

12 oktober 2015 15:23

Finns det någon ålder på P piller? Är 13 och haft mens i mer än ett år

Mensbloggen

13 oktober 2015 07:24

Ingen speciell ålder, men man ska ha haft mens ett tag eftersom det blir som att äggstockarna går till söms igen med p-piller. Så de ska ha varit "vakna" en en tid. De vill dock helst att ens föräldrar vet om det om man är under 15 år. Tror jag var 15 år första gången jag åt p-piller! :-)

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards