mensbloggen

Trosskydd eller binda?

Av Mensbloggen - 2013-08-09 14:24

Tänkte dra skillnaden på trosskydd och binda. :)


Trosskydd - Ett tunt skydd och smalt som är gjort för flytningar, men kan även användas om man har lite mens flrslagsvis i slutet av mensen. Dessa kan man använda hur mycket man vill, det blir inte instängt för underlivet eller så. Fast jag tycker att man inte ska använda skydd i onödan för tror ändå att underlivet mår bäst av att vara "fritt".


Binda - Tillverkade för mens. Dessa klarar mycker mer mängd vätska än trossydden. Dessa bör endast användas vid mens eftersom underlivet blir "instängt", andas inte lika bra. Finns i flera olika storlekar och med eller utan vingar - valet är ditt!



 
 
Ingen bild

Emmzzon

9 augusti 2013 15:37

Idag när jag var i stallet började min mens och jag brydde mig inte jag skulle iaf hem snart. Men efter ett tag fick jag så jävla ont (ursäkta) jag såg svart! Jag kunde inte gå, andas och jag svimmade... Kan det bli så? Jag har aldrig haft så förut.

Men efter jag svimmade hade jag inte lika ont längre. Men det läskiga var att jag svimmade efter en ganska lång stund, eller jag tror det.

Så kan det bli så eller är set konstigt?? Kram!

Mensbloggen

9 augusti 2013 23:02

Nej svimma ska man inte göra pga. mensvärken!!!!!!!!!! Nästa gång ta en värktablett så fort du känner värken. Hjälper inte det så tycker jag du ska få hjälp, kontakta då umo! För svimma ska man inte! Kram :-)

 
Ingen bild

Kristina

9 augusti 2013 18:47

Hej!
Är lite orolig för att byta binda på skolan så undrade om du kunde ge något tips?

På min skola har man väskorna inne i klassrummet och toaletterna är längst bort i korridoren. Hur ska man göra då?
Tacksam för svar!

Mensbloggen

9 augusti 2013 23:00

Har du tampong och bh s kan man stoppa 2 tamponger i bh:n på morgonen innan skolan. Men har man binda så är mitt bästa tips att ha ta bindan och lägga den i en bok eller almanackan och ta med det till toan bara på vägen liksom eller så tar man med väskan beroende på situation... Det är mina bästa tips. Kram :-)

 
Ingen bild

Anonym

10 augusti 2013 20:45

Jag tycker det låter så mycket när man öppnar en binda. Och i skolan när jag ska byta binda brukar det alltid vara ngn som knackar på dörren och frågar om jag inte e klar snart. Och det är as jobbigt och pinsamt när dom kanske frågar "vad gör du där inne. Vad ska jag göra?

Mensbloggen

10 augusti 2013 21:52

Öppna själva plastfodralet till bindan hemma på morgonen och när man drar bort den använda bindan så kan man antiken spola i toan just då eller spola vatten i kranen! Kram :-)

 
Ingen bild

Emmzzon

11 augusti 2013 11:26

Hej igen (jag som svimmade)!
Jag fick nästan lika ont igår med men då la jag mig ner på soffan hos farmor och tig djupa andetag... Det fanns ingen Alvedon - brus (kan inte svälja) men det gick över efter ett tag!

Jag fick samma känsla idag men det fixade sig utan Alvedon men jag tog en ändå... Skulle jg inte ha gjort det?

Jag är hos min pappa just nu och pratar inte gärna med honom om sådant. Kram!

Mensbloggen

11 augusti 2013 13:12

Det gör inget att du tog en Alvedon, tycker du ska göra det så fort du känner att värken är på väg!

Brukar Alvedon hjälpa mot din värk? För det verkar som att du har väldigt mycket ont. För annars finns det starkare värktabletter (recptbelagda). Kram :-)

 
Ingen bild

Emmzzon

12 augusti 2013 00:25

Jag här aldrig behövt tagit Alvedon för mensvärken innan. Jag har haft mens i lite mer än ett år nu och inte på detta år har jag någon gång behövt tagit Alvedon!

Och jag blöder mindre och i kortare perioder. För ett år sen bytte jag binda hela tiden nu kanske 2-3 gånger/dag.

Jag förstår att den blir mer regelbunden nu men set ska väl inte påverka mensvärken? Om så är kommer jag aldrig klara av den smärtan jag svimmade av... Skakar liksom gå runt och svimma varje månad? Kram, tack för att du finns att prata med!

Mensbloggen

12 augusti 2013 10:40

Din mens håller kanske på att bli regelbunden och mensen och mensvärken kan ändras i olika perioder av livet.

Fortsätter din mensvärk i flera månader så kontakta umo för det finns starkare värktabletter så att svimma av mensvärken kommer du inte behöva leva med!! Kram :-)

 
Ingen bild

Anonym

14 augusti 2013 23:52

Luktar flytningar? Varför får man flytningar? Ska man använda binda när man har flytningar?

Mensbloggen

15 augusti 2013 10:45

Ja flytningarna kan lukta lite. Flytningar får vi för att de ser till så att vi har rätt Ph-värde där nere och kan därför motverka bakterierangrepp. Nej binda ska man inte använda mot flytningar det kan leda till mer flytningar, använd istället trosskydd! kram :-)

 
Ingen bild

Anonym

31 augusti 2013 08:51

Vad är det för skillnad mellan trosskydd och en binda?

Mensbloggen

31 augusti 2013 09:16

Trosskydd till flytningar (mycket mindre och tunnare)
Bindor till mens (större och tjockare). Kram :-)

 
Ingen bild

frågade tjejen

17 december 2013 22:46

Hejsan!
Mina flytningar luktar jättemycket!! Är det ngt fel då? Det är pinsamt att gå till skolan. En gång frågade jag läraren om ett trosskyd och hon hörde inte så jag var tvungen att skrika de.... och jag är 12 snart 13 och jac har bara fått könshår, början av flytningar och mina bröst är jätte små. Är det ngt fel? Tacksam för svar!♥♡

Mensbloggen

18 december 2013 17:50

Så länge det inte luktar äckligt och då menar jag typ rutten fisk lukt så är det ingen fara. Flytningar ska lukta lite, har hört jämförelsen med lukten av filmjölk. Kram :-)

 
Anonym

Anonym

1 januari 2014 02:06

Hej, jag har nyss fått mens. Men jag är lite rädd för att byta binda på skolan. Måste man byta på skolan? Klarat bindan sig i 6timmar? Man kan väll bara byta direkt man kommer hem? Tacksam för svar :-)

http://Anonym

Mensbloggen

1 januari 2014 13:09

Om du inte blöder så mycket klarar du dig, men de flesta behöver byta någon eller några gånger på en skoldag... Kram :-)

 
Ingen bild

Anonym

5 januari 2014 21:57


Hejj!! Jag skäms så över att gå in och ut från toan hela tiden efter idrotten för att byta binda, har du något tips hur jag kan slippa gå in och ut hela tiden?? :)
Jag har haft en såkallad "brun gegga" ända sen fredags, är det normalt?
Behöver jag ha trosskydd/binda varje dag, tänkte i skolan ifall mensen plötsligt skulle komma?

Mensbloggen

5 januari 2014 23:49

Behöver man byta bindan så behöver man... Skäms du varje gång du går på toa också? Nä så att byta bindan är inget att skämmas för. Du kan ju hå på toan precis innan första lektionen efter idrotten, alltså gå på toa i skolan inte idrotten!

Låter normalt, ha trosskydd tills det inte är brunt längre! Kram :-)

 
Ingen bild

S

23 maj 2014 14:49

Hejj! Jag undrar ifall jag ska använda binda... Jag fick min mens igår och det är bruntrött, men det går typ igenom trosskydd då och då. Men då är det väl inga problem att använda binda? Kram:-)

Mensbloggen

23 maj 2014 19:28

Kör på binda tills det slutar tycker jag :)

 
Ingen bild

Enflicka

28 maj 2014 15:01

Jag har flytningar och jag undrar om jag måste använda trosskydd????

Mensbloggen

28 maj 2014 22:38

Inget måste men om du vill så gör det!! :) Tycker du att trosskydd är skönare att ha så kör på det :-)

 
Ingen bild

Anonym

23 juni 2014 15:43

Hej! Jag är 12 år snart 13 och har min mens för andra gången nu! Det var ungefär två månader sen jag fick min första mens. Jag använder trosskydd och bindor fast jag tycker att bindor inte är så sköna! Jag är hos min pappa nu och glömde mina bindor hos mamma så jag har bara trosskydd med mig och jag blöder mycket så det har kommit i trosan flera gånger och på natten har jag dubbla trosskydd och det kommer igenom lite jag vill inte prata med pappa om det så vad ska jag göra? /en undrande tjej

Mensbloggen

23 juni 2014 20:08

Antingen ringer din mamma och snackar med henne och så kanske hon kan komma förbi eller prata med din pappa? Eller så pratar du själv med din pappa eller så köper du helt enkelt bindor själv :) Det löser sig, ta tag i det bara!

 
Ingen bild

Anonym

26 juli 2014 11:03

Hej! Jag fick min mens idag. Jag har 2 dag och 2 natt bindor. Ska jag använda en idag? Och ska man använda varje dag? Kram!!❤️

Mensbloggen

26 juli 2014 21:34

Ja för att undvika läckage så har du binda hela tiden du blöder (om du inge blöder väldigt lite). :) Kram

 
M

M

8 augusti 2014 06:32

Hej jag är en tjej som är 14 år. Jag fick min mens precis innan sommar. Jag undrar vad jag ska göra för att på nätterna så kan jag inte ligga och sova på ryggen för då rinner min mens förbi bindan och läcker på madrassen. Så jag är tvungen att ligga på magen hella natten och vissa nätter kan jag inte sova då. Vad ska jag göra?

http://Mensbloggen

Mensbloggen

8 augusti 2014 20:46

Använda nattbinda, de är mycket längre just för att det inte ska rinna ut där bak under natten! :-)

 
Ingen bild

Anonym

12 augusti 2014 10:56

Hej! Jag fick min mens igår. O jag gick för o köpa bindor. Men jag råkade köpa trosskydd istället. Kan man använda trosskydd till mens ändå? Det är väl bara att byta ganska ofta? Tacksam för svar :-)

Mensbloggen

12 augusti 2014 12:30

Det beror helt på hur mycket mens du har, har du inte så mycket mens så funkar trosskydd. Men har du mer mens så är det stor risk att det läcker eftersom trosskydd är så tunna och inte är lika bra på att absorbera som bindor. :)

 
Ingen bild

Fanny

12 augusti 2014 23:00

Hej Mensbloggen! Jag har en fråga som egentligen inte har med detta inlägget att göra. Men jag fick min mens igår och jag blödde ungefär halva dan. Sen på kvällen o natten slutade jag att blöda. O det är exakt samma sak idag. Är det normalt?

Mensbloggen

13 augusti 2014 10:11

Det kan vara så faktiskt!! :)

 
Ingen bild

Anonym

5 september 2014 19:03

Hej Bra blogg väldigt fina tips!
Jag är en tjej som har fått min mens sen förra året!
Min mens är inte stabil förra gången jag hade den var det den 6 men denna månad kom den tre dagar tidigare är man oregelbunden?
Jag kan använda trosskydd när jag har mens normalt?
Jag kan inte använda tampong pga att den inte blir full efter X antal timmar har testat i ca 10 timmar funkar ej normalt?
Jag har problem på idrotten för en tjej ta ALLTID toan för där finns en privat dusch och då kan jag inte byta binda!
Tacksam för svar Kram

Mensbloggen

5 september 2014 20:36

Låter normalt, 6 dagar tidig så tycker jag inte den är så oregelbunden. Hyfsat regelbunden skulle jag säga då.

Låter som att du inte blöder så mycket när du har mens om du klarar dig med trosskydd? Inget fel med det, bara skönt skulle jag säga. Däremot kanske inte tampong funkar för dig då om den inte blir full inom 8h (max tiden en tampong ska sitta inne). Testa minsta tampongstorleken och se om den blir full. Att ha en tampong i 10h är för länge.

Fråga den tjejen om du bara kan få smita in på toan innan hon ska duscha där? :) Eller byt när du kommer tillbaks till skolan funkar ju också. Kram :-)

 
Ingen bild

Anonyn

7 september 2014 07:32

Hej jag igen!
Har testat den minsta storleken men det är samma sak där! Tjejen jag pratade om för alltid in först och kommer inte ut förrän hon är klar

Mensbloggen

7 september 2014 11:27

Då kanske du blöder för lite för att ha tampong för som jag skrev tidigare ska den inte sitta inne längre än 8h.

"Fånga" tjejen innan hon går in på toan och fråga om du bara kan få gå på toan innan henne. Eller om det finns andra omklädningsrum för tjejer där? Ta ett annat! :-) Kram

 
Matilda

Matilda

12 oktober 2014 12:00

Jag är en tjej på 10 snart 11 jag har börjat få flytningar men inte så myckey ska jag använda trosskydd?

http://mensbloggen

Mensbloggen

12 oktober 2014 17:27

Det är helt upp till dig själv om känner att du skulle tycka det var skönare. Men inget måste :-)

 
Ingen bild

orolig tjej

5 november 2014 17:53

Hej. Jag fick min mens igår i skolan fast jag märkte det inte föräns jag hade kommit hem. Jag blöder rätt så mycket och bindorna blir jätteblodiga!! Ska man byta binda direkt efter det har kommit blod eller kan man vänta?? Det känns lite pinsamt att prata med min mamma om det så jag frågar dig.

Mensbloggen

6 november 2014 07:01

Man kan vänta några timmar med att byta bindan, det brukar vara lagom när blodet närmar sig kanterna!! :-) Kram

 
Ingen bild

13 årig tjej

8 november 2014 07:55

Hej! Jag har haft min mens 4 ggr nu! Men använder mest trosskydd eftersom jag är ganska liten och de flesta bindorna är för stora.. Hur ska jag göra? Vill inte använda trosskydd hela tiden med tanke på att då kan de "rinna över" för mensen täcker ibland trosskydden på bredden vilket gör att de kommer på trosan! + om man använder trosskydd eller binda när man har mens, orsakar de ibland mer eller mindre mens?

Mensbloggen

8 november 2014 12:24

Använd en normalbinda med 4 droppar, man ska välja storlek efter sitt mensflöde. De kommer passa dig, man kan inte vara "för liten"! :-) Vilket mensskydd man har påverkar inte hur mycket man blöder!!

 
Ingen bild

Anonym

12 november 2014 18:50

Hej! Jag fick min mens i måndags. Jag fyller inte en hel binda och funderar på att använda trosskydd men jag är rädd att det läcker då. Hur ska jag göra?? När jag kommer hem från skolan har bindan bara ett blodigt "streck" i mitten. Ska jag använda binda eller bara trosskydd??

Mensbloggen

12 november 2014 21:24

Då klarar du dig antagligen med trosskydd låter det som!! :) Du kan ju testa ha trosskydd hemma och se hur länge du klarar så behöver du inte undra i skolan och vara rädd för läckage! :)

 
Ingen bild

anonym

16 november 2014 18:40

Hej! Jag har en fråga till dig. Jag fick min första mens i fredags o jag blöder inte super mycket, men det kommer mens i typ hela underlivet, vilket luktar och känns ofräscht:/ jag undrar hur många gånger man ska duscha om dagen när man har mens? Tacksam för svar :)

Mensbloggen

16 november 2014 21:23

Jag brukar duscha 1 gg/dag under mensveckan för som du säger blir det snabbt ofräscht. :-)

 
Ingen bild

Tjej 13 år

17 november 2014 20:28

Hej! Jag har haft mens i några dagar och just nu använder ja binda. Jag tycker att det verkar jätte praktiskt med tampong så jag skulle vilja använda det( har den gula asken) grejen är att jag tycker att det gör så ont och att sätta in den så jag har liksom inte vågat helt, har bara testat 2 gånger och då inte fått in den :/ o sen så är det en grej till: om slidöppningen är såhär: ( ) så är det som en grej inuti längre in typ så: (•)
Vad är det för något? Det känns som att den lisom sitter ivägen. Är lite orolig :/ tacksam för svar

Mensbloggen

17 november 2014 23:17

Man har ju slidhinneveck och det är antagligen ett sånt veck som sitter där. Ju mer du använder tampong så kommer det att töjas och strängen kommer inte vara i vägen. Första gångerna kan det vara lite stramt (om man är oskuld).

Det är helt ofarligt, även om det gör lite ont i början. Tänk på att vara avslappnad när du sätter in (och tar ut) en tampong. Oftast kanske man är lite små nervös i början vilket gör att man gör spänd - då är det väldigt svårt att sätta in en tampong. Så tänk på att slappna av!!! :-)

 
Ingen bild

Lisa

18 november 2014 18:17

Är det farligt att duscha underlivet mer än 1 gång per dag?

Mensbloggen

19 november 2014 21:57

Nej, dock kanske man inte ska ha tvål varje gång då det kan leda till uttorkning (precis som vilken kroppsdel som helst). :)

 
Ingen bild

Anonym

19 november 2014 21:01

Hej! Ville bara tacka dig för att du driver denna blogg och att man kan skriva frågor till dig, har fått svar på alla mina frågor som jag har ställt till dig :) fick min mens för ca en vecka sedan och då har jag haft många frågor o eftersom min mamma är bortrest i 2 veckor o då kan jag inte få tag på henne, så då känns det jätte skönt att kunna ställa frågor till dig :) tack, kram <3

Mensbloggen

19 november 2014 21:56

Vad glad jag blir av att höra det!! Det värmer om hjärtat :) Kram

 
Ingen bild

meens

1 december 2014 21:04

jag har använt 1 binda under hela skoldagen vid varje mens och nör jag kom hem bytte jag binda o la mig i sängen efter typ 1 min så typ bubblade det där nere. jag ställde mig upp å lät det bubbla kollade sen då hade det kommit blod i hela bindan o i trosorna. vad ska jag göra för att inte läcka i skolan

Mensbloggen

1 december 2014 22:10

Ha en större binda med fler droppar på - bättre uppsugningsförmåga, eller varför inte ha nattbinda på dagtid när du blöder som mest. Ett litet tips kan också vara att gå på toa när det "bubblar", och bara kolla läget! :-)

 
Ingen bild

Clara

7 december 2014 21:42

Hej! Jag vill gärna använda tampong, men mitt hål känns för litet och trångt så jag vågar inte och när jag har provat har det bara gjort ont(har heller inte fått in tampongen över huvudtaget) vad ska jag göra? Är det onormalt att hålet är pyttelitet? Kram

Mensbloggen

8 december 2014 07:33

Hålet är väldigt töjbart så det går! Trots allt ska det rymmas ett bebishuvud. Så fortsätt öva, det går! Tänk också på att vara helt avslappnad. :-)

 
Ingen bild

Anonym

14 december 2014 09:10

Min mens började för tre dagar sedan men det är fortfarande bara brunt. När kommer den "riktiga" mensen?

Mensbloggen

14 december 2014 12:31

Det kan ta tid för äggstockarna att vakna och mensen är ofta oregelbunden i början. Det kan ta allt från veckor till månader, så ge det lite tid så kommer den igång snart :)

 
Ingen bild

Anonym

14 december 2014 12:48

Ska man ha trosskydd under dom veckorna när man inte har mens?

Mensbloggen

14 december 2014 21:39

Om man tycker att man behöver det mot sina flytningar, inte nödvändigt :-)

 
Ingen bild

Anonym

14 december 2014 14:30

Är det normalt med klumpar i mensen?

Mensbloggen

14 december 2014 21:39

Ja! :)

 
Ingen bild

Anonym

21 december 2014 18:44

Hej!
1. Jag fick min mens igår men vågar verkligen inte prata med mamma. Det är enda sättet för mig att få tag på bindor. Jag kan inte köpa själv vad ska jag göra? Tips på hur man ska prata med ens förälder?
2. Igår när jag fick mensen var den först brun, sen blev den röd fram till idag på eftermiddagen / dagen, då blev den brun. Betyder de att min mens period är över för den är månaden/ gången?
3. Vad är en menscykel? Är de tiden mellan mens- omgångarna?
//anonym
ps tack för att ni finns!!

Mensbloggen

21 december 2014 19:53

1. Prata med din mamma nu! Lovar att det är det bästa, skjut inte upp på det för då överanalyserar man det bara. Säg det bara och gör det inte större än vad det är, det är ett tecken på att din kropp fungerar som den ska tjejen - inget att skämmas över!!! :-) Tänk att din mamma varit i exakt samma sits en gång i tiden med din mormor, så hon vet om någon hur det är!!
2. Alltid svårt att veta i början då mensen kan vara lite skum (oregelbunden), så kan inte riktigt svara på det.
3. Precis tiden från dag 1 på mensen tills nästa mens börjar, en "mensmånad". :-) Kram

 
Ingen bild

Inget namn

6 januari 2015 20:28

Hej,fick min mens idag har läst allt på internet och vill verkligen inte ha ett svar att det beror på från tjej till tjej hur länge man ska ha samma binda/ tampong . undrar hur länge jag ska ha den utan och byta! På måndagar börjar jag 08.00 och slutar 16.00 det är alltså 8h och jag hatar att gå på toa för alla tycker man är konstig! Tror du man kan ha samma binda/tampong hela tiden! Men ska ju inte ha Samma tampong mer änn 8h men tar lixom en halvtimme både hem och till skolan så det är ungefär 9h tills jag kommer hem igen kan vara längre också! Och vill ha tampong eftersom att vi har idrott också! Fast de e näst första timmen
Blöder ganska mycket!

Mensbloggen

6 januari 2015 21:47

Antagligen kommer du behöva gå på toan i skolan, i alla fall då du blöder som mest. De allra flesta med mens skulle behövt gå på toa under den långa tiden. Kan ju svara för mig om jag bara skulle haft binda så skulle jag antagligen bytt den minst 3 gånger (antagligen någon extra gång för att det inte skulle läcka) på en skoldag 8-16 då jag blöder som mest. Men du får testa dig fram hur lång tid det tar för DIG innan bindan/tampongen är full!!

Ehh att alla tycker man är konstig som går på toa?! Det är väl ingen tabu att alla måste på toan och göra sina behov - något ALLLLA måste göra.. Så ser inget konstigt med det? Det är ju det normala :-)

 
Ingen bild

Inget namn

7 januari 2015 10:03

Men hur ska jag veta när jag ska byta då? Jag kan ju inte gå på toa var 5e minut och kolla:(

Mensbloggen

7 januari 2015 14:47

Det är alltid svårt att veta i början och något man får testa sig fram till. Om du börjar kolla bindan efter 1 timme, är det nära eller långt från kanten då? Är det nära så kanske det är dags att byta då, men är det en bit kvar så vänta ytterligare 1 timme tills du hittar en tid som känns bra för dig. Men i "normala" fall om man har normalmängd på mensen så brukar det räcka att byta bindan efter 3 timmar ungefär. Så du behöver absolut inte gå på toan var 5:te minut och kolla!! :-)

 
Ingen bild

anonym

11 januari 2015 14:20

kan man ha tampong på idrotten? hur länge kan man ah en tampong utan att behöva byta :)

Mensbloggen

11 januari 2015 14:27

Visst kan man ha det. När beror helt på hur mycket mens man har, men den ska inte sitta inne i längre än 8 timmar. Vanligen kanske man byter den efter 3-4 timmar. :-)

 
Ingen bild

Orolig tjej

12 januari 2015 20:37

Hej! Igår och idag när jag varit på toan o bajsat så har det varit blod på pappret när jag torkat mig. Grejen är att blodet inte kommer från slidan, utan från stjärten. Kan de ha nånting med mensen o göra? Är lite orolig :/ jätte tacksam för svar.

Mensbloggen

12 januari 2015 20:53

Eftersom det kommer när du bajsat beror det nog inte på mensen utan att det blivit en liten spricka vid analen. Kan bli så speciellt om man är lite hård i magen :-)

 
Ingen bild

Orolig tjej

12 januari 2015 21:37

Är det nån fara?
Det har kliat i stjärten under en period så den kan kanske bero på att jag har kliat.

Mensbloggen

13 januari 2015 08:02

Tycker inte du ska oroa dig :)

 
Ingen bild

Alex

14 januari 2015 21:22

Halloj, jag är 13 och fick nyss mens. Jag undrar, ska man ha binda hela tiden, alltså "mellan mensarna"?? Tacksam för svar<3

Mensbloggen

14 januari 2015 23:21

Nej det är onödigt så undvik det, ha bara binda under självaste mensveckan :-)

 
Ingen bild

Anonym tjej som nyss fått mens

17 januari 2015 15:45

Hej,
1. När min mens slutar får jag bruna flytningar. Ska jag ha binda då?

2. Vill gärna ha lite tips på hur jag ska göra då jag ska duscha på idrotten i skolan?



😰 ganska ny på det här och jag vill få svar❤️ tack på förhand❤️

Mensbloggen

17 januari 2015 15:58

1. Är det inte så mycket så brukar det räcka med trosskydd i slutet av mensen.

2. Mitt bästa tips är att ha en necessär med mensskydd i väskan. Innan idrotten så ta med necessären till toan och byt och efter idrotten när du duschat tar du med necessären igen och sätter på nytt mensskydd. :-)

 
Ny på mensgrejen

Ny på mensgrejen

27 januari 2015 19:07

Hej! Jag är 12, snart 13. Jag fick min första mens för 3 dagar sen. Jag gick direkt till min mamma och berättade men har fortfarande frågor som jag inte känner mig riktigt bekväm att ställa till henne. 1. Jag blöder mycket, fast inte över kanten på bindan. Pinsamt att gå till toan då det typ alltid står folk utanför och snackar en bit bort. år i skolan 8-14.30, skulle man kunna gå hela dagen utan att byta? 2. Ungefär hur lång tid brukar menscykeln vara från minimum till max så att säga. 3. Hade en binda i en ficka utan dragkedja igår-första mensdagen i skolan- och den ramlade ur under en lektion. Ingen visste att det var min men GUD vad pinsamt. Hade idag en fleece med dragkedjor på fickorna. Det gick bra men du kanske har några förslag till? Ps. Tack för att du finns! Bara genom att läsa andras frågor och dina svar har jag fått stor hjälp! Kram! <3<3

http://Bilen säger brumbrum

Mensbloggen

27 januari 2015 19:59

1. Det beror verkligen på hur mycket du blöder, jag skulle inte klara den tiden och de flesta skulle antagligen behöva byta åtminstone en gång på den tiden minst. Men man får testa sig fram hur lång tid det tar innan ens binda är full, dock rekommenderar jag dig att gå på toan och byta i skolan, so what om folk står utanför? Alla måste ju gå på toa - det är normalt och naturligt!

2. Mellan 21-34 dagar kanske, men vissa har längre och andra kortare. Dock är den kortare än 21 varje månad borde man göra något åt det för att blöda för ofta är både jobbigt att leder lätt till järnbrist!

3. Jag brukar ha en necessär i väskan, men vet att jag haft den innanför byxlinningen när utrymmet krisat. Annars funkar det ju som dig, om man har något med "bra" fickor!! :-) Kram

 
Ingen bild

Anonym

19 februari 2015 16:22

Hej jAg fick nyss min mens men jag vågar inte säga det till min mamma , har du något tips på hur jag ska kunna säga det?

Mensbloggen

19 februari 2015 21:41

Det finns ingen riktigt genväg att ta. Det bästa och snabbaste enligt mig är att bara ropa på din mamma till ditt rum och sen bara säga det rakt ut.

Tänk på att det är helt normalt och naturligt att få mens!! Sen så har din mamma själv gått igenom samma sak när hon var ung :-)

 
Ingen bild

Anomym

9 mars 2015 21:11

Jag vill verkligen inte byta binda i skolan går mellan 8.30 till 14.30 ! Vad ska jag göra ? Mår jättedåligt

Mensbloggen

9 mars 2015 22:23

Det beror ju lite på hur mycket du blöder! Jag skulle inte klara den skoldagen utan att byta mensskydd, men jag blöder iof lite mer.

Men varför vill du inte byta binda i skolan? Vad är det som oroar dig så? Det är verkligen inget man behöver undvika, alla har vi våra behov oavsett om vi ska kissa eller byta mensskydd.. Just att byta mensskydd hör ju till en kvinnas vardag och förr eller senare kommer du behöva ta tjuren vid hornen och gå på toan även fast det är utanför din comfort zone. :-) Tusentals tjejer gör det dagligen, så inget konstigt. Det är normalt och naturligt!!!

 
Ingen bild

Anonym

16 mars 2015 16:15

Jag har fått min mens för ett tag sedan. Problemet är gympan. Jag måste ha väldigt stora bindor eftersom jag alltid får riklig mens för att vara dem första gångerna. Bindorna går utanför trosorna på kanterna och jag vill inte att någon ska se att jag har bindor. Jag tycker det är pinsamt vilket kanske inte andra gör. Hur ska jag göra?

Mensbloggen

16 mars 2015 17:59

Jag brukade göra så har jag satt med benen i kors på bänken i omklädningsrummet så syns inte bindan medans man byter byxor :)

 
Ingen bild

Anonym

28 mars 2015 19:55

Hej!
Jag har börjat få mer flytningar den senaste tiden, kan det bero på att jag börjat använda trosskydd ibland, eller bara blir det så utan anledning? Läste på en annan hemsida att man inte ska använda trosskydd när man har flytningar eftersom man bara får mer då. Är detta sant? Och sist så undrar jag vilket håll trosskydden ska sitta på. Jag använder Libresses trosskydd.
Kram! :) <3

Mensbloggen

28 mars 2015 22:05

Trosskydd påverkar inte flytningarna, så nej det beror inte på det. Så det är inte sant!

Egentligen inte jätteviktigt vilket håll trosskyddet sitter åt, står det inget så spelar det ingen roll. :-)

 
Ingen bild

Anonym

11 april 2015 18:42

Hej, jag har inte fått mens än, är 14 i juli. Min mamma har pratat lite om mens med mig men jag vet ändå väldigt mycket om det. Jag har haft flytningar i snart ett år. I onsdags hade jag mycket bruna flytningar som tonade ner sig dag för dag. Låter som mens enligt mig. Ha r haft lite ont i magen fram och tillbaka. Nu har "flytningarna" nästan slutat. Fick jag min mens? Jag är ganska utvecklad i kroppen.

Mensbloggen

11 april 2015 22:39

Det är en början på din mens!! :-)

 
Ingen bild

Anonyma tjejen

14 april 2015 18:39

Hej jag undrar hur man ska göra om man ska gå in på toan i skolan ! Vi har våra väskor i klassrummet för dem kan bli stulna så jag vet inte riktigt vad jag ska göra för en i min klass tar ut sin väska och då börjar alla killar att viska

Mensbloggen

15 april 2015 19:57

Dålig respekt av killarna... Men mensen är verkligen inget man ska skämmas för, tycker jag, den visar ju bara att du är normal och att din kropp fungerar som den ska.

Men om det känns bättre, kanske du kan ha mensskydd i jackan (som hänger i hallen, vid toaletterna?) Då kan du hämta mensskydd där innan, eller ta med dig jackan till toan om du byter i samband när ni har rast! :-)

 
Ingen bild

Anonym

10 maj 2015 19:38

Hej! Jag undrar en sak: Jag har börjat få flytningar, och jag får inte det varje dag, kan man ha trosskyd ändå? Och hur många gånger ska man byta?

Mensbloggen

10 maj 2015 22:50

Visst kan du det, byt när det börjar kännas kladdigt eller om inte någon gång per dag :-)

 
Ingen bild

julia

27 maj 2015 19:07

Hej!
Jag har mycket flytningar men vet inte hur jag ska säga det till min mamma!

Mensbloggen

27 maj 2015 21:21

Säg bara rakt ut att du fått flytningar! :-) Annars har hon säkert redan märkt det ifall det är hon som tvättar

 
anonym

anonym

27 maj 2015 19:18

Hej!
Jag har flytningar då och då men inte sp mycket! Tycker du att jag ska ha trosskyd?
Men jag har ganska mycket hur där nere men vågar inte vissa för mamma.
Och när jag ska bad med klassen så är det sååå pinsamt. Och alla mina kompisar har redab mens och allas bröst e stora som…… och mina är små.
Och jag har bara flytningar och andvänderinte enns ftrosskyd.
Tacksamm för svar! ♥

http://mensbloggen

Mensbloggen

27 maj 2015 21:31

Du kan ju testa trosskydd och sen avgöra vad DU trivs bäst med! Du behöver ju inte visa underlivet för din mamma för det, det räcker att berätta att du har flytningar.

Alla utvecklas olika så att jämföra sig med andra är meningslöst, lägg inte tid på det. Du är bra som du är och din mens kommer också att komma :-)

 
Ingen bild

Carolina

31 maj 2015 19:03

Hej!
Jag är 16 år och inte fått mens än är det konstigt? Borde jag söka upp detta? Börjar bli lite orolig :/

Mensbloggen

31 maj 2015 21:30

Det är inte konstigt, alla är olika! Däremot brukar man säga att man kan ringa umo om man är 16 år och inte fått mens för att bara dubbelkolla, och då kan man också slippa oroa sig vilket kan vara skönt :-)

Så ring umo nu innan alla semestrar börjar :)

 
Ingen bild

Elin

14 juni 2015 03:21

När jag blöder som mest rinner det över i nattbindan, vad ska jag göra? Jag kan inte direkt vakna när jag känner att jag behöver byta.

Mensbloggen

14 juni 2015 21:55

Tycker du kan testa tampong och ha dubbla mensskydd, tampong + nattbinda! Det håller längre och så kan du sova bättre :-)

 
Ingen bild

anonym

21 juni 2015 16:18

Jag är 13 år och har inte fått min mens än men jag får något brunt typ som flytningar men det är inte flytningar och jag är inte säker om de är mens eller inte.

Mensbloggen

21 juni 2015 19:15

Det är en början på mensen :-)

 
Ingen bild

anonym

21 juni 2015 19:39

Hej jag är 13 år och det kliar jätte mycket i mitt underliv.

Mensbloggen

21 juni 2015 20:52

Tvätta INTE med tvål, ljummet vatten räcker oftast och försök sova utan trosor så du kan lufta underlivet :)

 
Ingen bild

anonym

21 juni 2015 23:54

Jag är rädd för att använda tampong vet inte varför vad ska jag göra jag har testat men det går inte

Mensbloggen

21 juni 2015 23:55

Ge inte upp, fortsätt försöka det går!! :)

 
Ingen bild

anonym

22 juni 2015 00:04

Är det normalt att onanera/pulla 2-3 gånger i veckan?

Mensbloggen

22 juni 2015 13:16

Jadå!

 
Ingen bild

anonym

22 juni 2015 00:07

det kliar i mitt underliv vad ska jag göra?

Mensbloggen

22 juni 2015 13:17

Försök lufta underlivet så mycket som möjligt och tvätta inte med tvål!

 
Ingen bild

anonym

22 juni 2015 16:20

Hej jag får något brunt som flytningar men det är inte det. Jag tror att det är ett tecken på mens och om de är ett tecken på mens ungefär när kommer jag att få själva mensen då?

Mensbloggen

22 juni 2015 16:54

Ja det är tecken på mens! Kan ta allt från veckor till månader så svårt att svara på :)

 
Ingen bild

anonym

22 juni 2015 16:21

Kan inte ni ge några onanitips

 
Ingen bild

elsa

23 juni 2015 17:18

Kan inte ni ge några onani tips?

Mensbloggen

23 juni 2015 21:22

Nej eftersom att det är väldigt individuellt, det bästa är att känna efter vad man tycker är skönt bara! utforska sin egna kropp

 
Ingen bild

Anonym

28 juni 2015 18:31

Jag kommer ha min mens under en handbollscup och jag måste ju duscha efter matcherna. Ska jag bara gå på toa innan jag duschar och efter? Kommer inte folk undra om jag har diaré eller nåt!😂

Mensbloggen

28 juni 2015 23:42

Ja? Varför ska någon annan bry sig om du går mycket eller lite på toa, inte deras business :-) Vem vet man kanske vill fixa till sminket eller kolla sig i spegeln, inte alltid man går på toa bara för man går in i badrummet :-)

 
Ingen bild

Anonym

29 juni 2015 17:13

Hej! Jag fick min första mens i lördags och gick till min mamma/pappa direkt för att berätta!! Mitt problem är att mamma bara ger mig trosskydd och inga bindor. Det har läckt över trosskyddet 2 ggr så skulle verkligen behöva binda!
Hur ska jag gära?
Väldigt tacksam för svar<33
Din blogg är den bästa som finns, läser alltid den på kvällen innan jag ska sova;))

Mensbloggen

29 juni 2015 20:51

Säg det till din mamma, att du behöver bindor för du blöder mer än vad trosskydden klarar!! Gör det nuu :) SÅ ska du ju inte behöva ha det

 
Anonym

Anonym

3 juli 2015 21:12

Hej!! Jag har haft min förta mens i en vecka nu;(( borde den inte "försvinna" snart? kan man/ är det ovanligt att ha mens i 8,9 dagar?

http://mobil.mensbloggen.bloggplatsen.se/2013/08/09/10085336-trosskydd-eller-binda

Mensbloggen

3 juli 2015 21:52

Man kan ha i lite längre än 1 vecka också, speciellt i början när den är oregelbunden :-) Inget konstigt

 
Ingen bild

Anna J

6 juli 2015 20:19

Hej jag fick min mens idag och jag undrar hur ofta jag ska byta binda? Ska jag ha nattbinda? I början är mensen inte regelbunden så när vet jag om jag har mens? Kan man bada med mens?

Mensbloggen

7 juli 2015 18:10

Byt bindan när den är full dvs. när blodet börjar sig kanterna! Vilken storlek spelar ingen större roll, skillnaden är hur ofta du behöver byta!

När mensen är oregelbunden så vet man inte riktigt när mensen kommer, men man hinner bli förvarnad!

Blöder du mer så kan man bada med tampong (inte binda)! :-)

 
Ingen bild

Alicia

6 juli 2015 21:00

Hej! Jag har haft mens i över 1 halv år och i början hade jag tampong och det funkade jätte bra! Dom senaste mensarna har jag inte kunnat använda tampong för att det gör så ont. Det liksom bränner o svider samtidigt så nu använder jag inte tampong fast jag vill. Är det konstigt att det gör ont nu fast jag kunnat ha det tidigare? Jag använder bara tampong vid riklig mens och bara mini storleken fast det gör ont iaf. Vad ska jag göra? Kram

Mensbloggen

7 juli 2015 18:07

Tycker inte det borde göra ont för dig, men testa ta lite vaselin på toppen och se om det går lättare! Annars tycker jag du ringer umo för du ska kunna ha tampong utan att det gör ont!! :-)

 
Ingen bild

Linn

7 juli 2015 11:27

Hur många dagar är det vanligt att ha mens?

Mensbloggen

7 juli 2015 18:15

Allt från 3-9 och både kortare eller längre! Genomsnittet bland kvinnor ligger på 5 dagar, men alla är olika :-)

 
Ingen bild

anonym

7 juli 2015 16:30

Jag blöder jätte mycket jag har tampong och nattbinda hela tiden det läcker vad ska jag göra?

Mensbloggen

7 juli 2015 18:22

Blöder du så mycket att är outhärdligt, så ring ungdomsmottagningen för hjälp :-)

 
Ingen bild

anonym

7 juli 2015 18:26

Jag har inte fått min mens än men jag använder tampong och då menar jag de stora tycker att de är så skönt och är det farligt att ha tampong även om man inte har mens?

Mensbloggen

8 juli 2015 12:00

Det är inte så bra då tampongen suger upp all nödvändig vätska som du behöver ha i slidan! Så man ska inte ha tampong om man inte har mens :)

 
Ingen bild

Anonym

9 juli 2015 18:51

Min binda känns som en stor jävla blöja.
Vet inte hur man ska lägga bindan eller trosskyddet perfekt är rädd att det antingen kommer bak eller fram. Hur ska man göra för att bindan inte ska kännas som en blöja? Hur gör man med vingarna?

Mensbloggen

9 juli 2015 19:30

Binda är inte det skönaste men funkar! Testa olika modeller och hitta en favorit. Vingarna viker du ner på undersidan av trosorna! :-)

 
Ingen bild

anonym

11 juli 2015 14:38

Är det farligt att raka underlivet och hur ska man raka det utan att man gör illa sig eller något sånt?

Mensbloggen

11 juli 2015 18:36

Nej det är inte farligt! Men eftersom huden där är tunn och känslig är det lätt att få klåda och rakfinnar. Dock helt ofarligt :-)

 
Ingen bild

Anonym

22 juli 2015 10:16

Hej! Jag har inte fått min mens än, men alla mina andra kompisar har de. Jag har flytningar, betyder de att jag snart kommer få mens? Kan jag använda trosskydd? Tacksam för svar

Mensbloggen

25 juli 2015 07:38

Flytningar är ett tecken på att du är i puberteten och närmar dig mensen men när kan jag inte svara på! Vill du så kan du ha trosskydd :-)

 
Ingen bild

Anonym

24 juli 2015 01:34

Jag vet inte om jag har fått min mens, men jag har haft flytningar i ca 1 år. Men idag så tittade jag i trosan och då var det liksom brunt, sedan torkade jag mig där nere och då kom det klumpar och det var liksom inte rött utan brunt. Och det bara fortsatte fast jag torkade mig, det var liksom inte mycket varje gång men det fortsatte, jag kollade ner mellan benen och då var det typ brunt ganska fast slem som var där (ganska lite). Jag skulle liksom på träning så jag hittade någon binda från någon tidning som jag hade fått men det kändes som en stor blöja och det var inte alls skönt, men jag fick ju ha det endån för jag visste ej vad jag skulle göra. Vet du om det är mensen?

Mensbloggen

25 juli 2015 07:46

Det är en början på mensen :-)

 
Ingen bild

Lillq jag

27 juli 2015 14:21

Hej! Är 12 år och inne på min andra mensvecka!
Jag har hadt turen med att det inte kommer så mycket mens i början så att det läcker utanför trosan båda gångerna jag har haft mens!
Men jag har en lite funderingar!

Igår tror jag att min första mensvärk kom. Det sög liksom i nedre delen av magen och då la jag mig på magen i soffan och hade armbågarna mot soffan så att jag lyftes upp lite och då släppte det efter ett litet tag. Sedan direkt efter gick jag på toa och då släppte det helt. Det gjorde inte så ont så att man ville skrika/gråta men det sög liksom. Var det mensvärk?

Jag använder så ofta jag kan bindor men jag vet inte hur ofta jag ska byta! Jag blöder (enligt mig själv) inte så särskilt mycket men det känns ju alltid skönare att ha en ny torr binda. Det brukar gå typ 3-4 timmar innan jag byter för då måste jag gå på toa. Tycker du att det är lagom att byta så "ofta"?

Mensbloggen

28 juli 2015 01:55

Var säkert mensvärk, den kan komma och gå lite!! Låter som lagom att byta bindan så ofta :-)

 
Ingen bild

L

31 juli 2015 23:20

Jag fick just min första mens idag och jag har några frågor som jag inte verkar hitta svar på..
1. Kommer jag behöver gå med binda i trosan varje dag nu eftersom jag inte har en regelbunden mens än?
2. Om hur länge kommer den bli regelbunden? Och hur vet jag om det börjar blir det?
3. När ska jag skaffa menskalender eller skriva ner det eller något sånt? Ska jag skriva upp att jag fick det idag eller?
4. Jag glömde att tvätta mina trosor och ska göra det imorgon men finns det en chans att det inte kommer att gå bort?
Det var alla tror jag:)
Tack i förväg<3

Mensbloggen

1 augusti 2015 08:57

1. Nej bara när du blöder!!! :)
2. Oftast är den som mest oregelbunden under det första året.
3. Ja skriv upp, jättesmart även om man inte har regelbunden mens.
4. Det går bort ändå, några dagar funkar!! :-)

 
Ingen bild

L igen

1 augusti 2015 13:18

Hej igen:)
Du skrev som svar på första frågan att jag skulle ha binda i trosan när jag blöder men hur vet jag i förväg när jag blöder?
Kram <3

Mensbloggen

1 augusti 2015 16:44

Ha bara ett par extra bindor i väskan ifall du blir överraskad av mensen när du inte är hemma! Sen så kommer inte mensen på 2 sekunder utan man hinner bli förvarnad!! :-) Den börjar lugnt och ökar successivt

 
Ingen bild

Anonym

3 augusti 2015 11:54

Mamma köpte några bindor åt mig som är jättestora och man ser dom utanför trosorna/bikinin. (Förut har jag bara haft trosskydd) Dom prasslar också när jag går... Är alla bindor så stora så att man ser utanför? Och brukar dom alltid prassla?

Mensbloggen

3 augusti 2015 17:20

Finns bindor i alla storlekar beroende på hur mycket man blöder!! I bikini syns nog alla bindor, då är tampong bäst! Ja kan prassla, men testa olika märken och se för de är ju lite olika :-)

 
Ingen bild

anoonyym

6 augusti 2015 00:13

Hur använder man tampong?

Mensbloggen

6 augusti 2015 16:04

Stoppar in den i menshålet och så suger den upp blodet som en svamp :)

 
Ingen bild

Anonym

15 augusti 2015 11:16

Min mens är jätte röd som rent blod, ska det vara så? Eller förlorar jag för mycket blod då? Efter natten var min binda helt blodigt, är det farligt hur mycket ska man blöda?

Mensbloggen

15 augusti 2015 19:07

Mensen ändrar färg och den kan vara röd som blod också!! Låter som du blöder normalt, behöver du däremot gå upp flera gånger på natten så blöder man mycket :-) Men tips ha nattbinda om du inte har det!

 
Ingen bild

Anonym

15 augusti 2015 23:14

Märker man på flytningarna att man börjar få mens? Alltså blir dom mer eller minskar dom? Har inte haft mens länge nu och vet inte riktigt när den kommer att komma...

Mensbloggen

16 augusti 2015 07:53

Man kan få rödaktiga flytningar innan mensen är på gång :-)

 
Ingen bild

Anonyn

19 augusti 2015 22:07

Hej kan bindan synas igenom idrottsbyxorna? sånna joggin byxor använder libress med vingar. 2, är det farligt att byta var 9 timme? Taksam för svar ❤️

Mensbloggen

20 augusti 2015 06:41

Beror ju helt på vad du har för byxor? Men kolla i en spegel :) Inte farligt att byta var 9:e timma om du blöder så lite så det inte behövs oftare!!

 
Ingen bild

Anonym

13 september 2015 17:25

Jag har mens just nu och använder binda, det prasslar och låter lite när jag går och jag tycker inte det är så bekvämt. Och min mens rinner typ efter baken och så går det rakt igenom där bak så det blir en stor fläck! Det känns jätte pinsamt, och jag känner mer för tamponger. Men jag har inga, jag blöder ganska mycket och jag vet inte vad jag ska göra. Jag kan vek inte behöva gå runt med nattbinda hela dagarna? Det är pinsamt att fråga mamma om hon kan köpa tamponger till mig. Hjälp mig! Vad ska jag göra om bindor inte funkar för att det rinner......?

Mensbloggen

13 september 2015 19:51

Du kanske kan köpa tamponger själv? Inget konstigt med det :-)

 
Ingen bild

anonym

19 september 2015 11:04

Hej!! Jag är 14 år och har min mens för andra gången! Jag andvänder 2 trosor och 3 trosskydd! Bagundrar om det är okej att man gör så?
Sen imorgon söndag har jag dans och jag vågar nog inte gå eftersom att jag har mens så jag önskar att den tar slut innan! Finns det nåt man kan göra så den tar slut?

Mensbloggen

19 september 2015 17:58

Att ha ett par eller 2 par trosor gör egentligen ingen skillnad mer än att det blir knöligt. Men använda bindor istället för trosskydd, mycket bättre och säkrare!! :-)

Tyvärr, man kan inte få mensen att sluta snabbare!

 
Anonym

Anonym

11 oktober 2015 15:12

Hej jag har flytningar och undrar om jag kan använda binda för jag har kollat hemma men vi har bara bindor vad ska jag göra? Man behöver väl inte använda trosskydd eller binda när man har flytningar?

http://Mobil.mensbloggen.bloggplatsen.se

Mensbloggen

13 oktober 2015 07:30

Binda är inte så bra då det blir så instängt, binda kan man ha en kortare period (under mensen). Men inte dagligen hela månaden, då finns trosskydd istället vilket är bra mot flytningar :)

 
Ingen bild

En undrande

18 oktober 2015 18:04

Behöver man tvätta underlivet med tvål? Räcket det inte att tvätta med vatten?

Mensbloggen

19 oktober 2015 02:07

Ljummet vatten räcker bra :)

 
Ingen bild

Tjej

19 oktober 2015 14:11

Hur många gånger om dagen behöver man byta binda?

Mensbloggen

23 oktober 2015 08:24

När den är full så byter man :-)

 
Ingen bild

Människa

20 december 2015 23:54

Hej!
Fick min första mens 18 december nu är det 20, det har gått jättebra men jag undrar ska jag ha något skydd tills min nästa mens kommer eftersom jag vet ju inte när den kommer eftersom den ibörjan är oregelbunden. Ska jag ha binda mellan eller ska jag inte ha något alls utan istället Ta på när den kommit? Men då kan den ju ha blödit igenom byxorna? :)

Mensbloggen

26 december 2015 00:11

Mej det behöver du inte! Men hinner bli förvarnad så det behöver du inte oroa dig för. Sen börjar mensen långsamt så man hinner märka det och bli förvarnad när det är dags att ta fram mensskydd igen :-)

 
Ingen bild

anonym E

30 december 2015 18:01

Hej jag är 13 och har inte fot min mens änu och jag tror jag har börjat få flytningar men hur mycket blukar man få i början?
Ska man ha trosskydd?

Mensbloggen

31 december 2015 05:40

Alla är olika och får olika mycket, allt är normalt! Testa trosskydd om du vill och se om du föredrar det och trivs bättre :-)

 
Ingen bild

Anonym

4 januari 2016 21:55

Hej! Är 14 år och detta är andra gången jag har mens. Vet inte om jag blöder mycket eller lite osv för det kommer inget blod i bindan utan allt kommer i en rasande fart när jag är på toa! Idag kom det lite i bindan när jag rörde på mig mycket (sprang och hoppade). Är ganska "vältränad" just i magen och så då jag rider dagligen. Men kan det påverka mensen???

Mensbloggen

5 januari 2016 06:11

Skulle gissa på att din mens bara är oregelbunden :)

 
väldigt anonym!!!

väldigt anonym!!!

5 januari 2016 21:45

Hej! Jag fick min första mens idag och tycker bindan är obekväm ( jag tog mammas, så den kanske är en STL för stor) men jag undrar vad det är för skillnad på binda och tampong och hur man använder en tampong.

http://Mensbloggen

Mensbloggen

6 januari 2016 06:08

Binda antar jag du vet vad det är eftersom du använder det. Tampong är som en avlång bomullssvamp med en tråd i änden som man för in i slidan och där suger den upp mensen :)

 
väldigt anonym!!!

väldigt anonym!!!

5 januari 2016 21:48

Hej igen! Jag kom på en till sak... Jag märker ingenting när jag fick min mens, varken värk eller ngnting i byxan, hur ska jag veta när nästa kommer och när jag ska sätta i binda

http://Mensbloggen

Mensbloggen

6 januari 2016 06:06

Håll utkik efter bruna flytningar eller så. Mensen börjar ju oftast långsamt så man hinner upptäcka att den är på gång vid toabesöken :)

 
väldigt anonym!!!

väldigt anonym!!!

6 januari 2016 15:06

Tack så jättemkt för dina svar! Beundrar verkligen dig för den här bloggen och dina svar! <3

http://Mensbloggen

 
en undrande tjej

en undrande tjej

7 januari 2016 07:36

Hej! Jag undrar om man kan ha att man känner sig kissnödig hela tiden som PMS?

http://Mensbloggen

Mensbloggen

7 januari 2016 07:55

Om man an ha vad? Förstår inte

 
Anonym😊

Anonym😊

26 januari 2016 21:13

Hej,
Jag är en tjej på 12 snart 13 år. Jag har inte fått min mens men kommer antagligen snart få det och har lite frågor så att jag vet vad jag ska göra.
1. Vad ska man göra med en använd binda man bytt i skolan?
2. Är det för tidigt med tampong?
3. Hur ska man göra när man ska duscha på gympan, är rädd att det ska blöda.
4. Kan man bada med mens?
Tack på förhand denna bloggen hjälper mkt💕

http://Mensbloggen

Mensbloggen

28 januari 2016 05:37

Hej, ska försöka svara :)
1. Släng i papperskorgen på toan, rulla in i papper först förslagsvis eller plasten du tar nya bindan ifrån.
2. Nej, men kan ha tampong från första mensen.
3. Gå på toan innan och efter för att ta bort samt sätta på nytt mensskydd. Och under tiden i duschen så kommer ingen tänka på det och så blandas blodet ut med vattnet så syns knappt.
4. Visst, men använd tampong om du inte blöder väldigt lite. :-) Kram

 
Ingen bild

E

1 maj 2016 19:58

Ska man ha trosskydd eller binda på natten

Mensbloggen

7 maj 2016 20:26

Binda mot mens :) Trosskydd mot flytningar eller inget alls mot flytningar, vad man känner för :)

 
Ingen bild

M

10 maj 2016 17:37

1. Vad menar du med början till mens när man har fått brun mens/flytningar?? Har man fått mens då?
2. Ska man använda binda!?
3. Jag fick brun mens/flytningar idag för första gången men min var lite röd också, är det mens?
Snälla hjälp!!

Mensbloggen

21 maj 2016 09:13

1. En start på mensen typ, skulle dock inte kalla det mens.
2. Binda eller trosskydd
3. Låter som att din mens är på g :-)

 
Ingen bild

Gifflar e gott B)

14 maj 2016 08:40

Hej! Jag har haft flytningar vääääldigt länge, lite mer än ett år tror jag.. Kommer inte ihåg hur det såg ut/kändes i början, men i nu är det typ gulbrunt och kladdigt och inte alls bekvämt.. I omklädningsrummet försöker jag vika ihop trosorna så att flytningarna inte ska synas, men det är typ så mycket att det syns i alla fall :(
Å mina föräldrar har bara köpt bindor :/ De vet att jag är påväg in i mensvärlden ( min mamma fick mens när hon var 11 ).Är rädd för att få mens i skolan och inte ha med mig bindor.. Borde jag redan nu ta med mig bindor till skolan? Tack för svar :) <3

Mensbloggen

21 maj 2016 09:05

Det är alltid bra att ha en binda i skolväskan bara utifall att :-)

 
Ingen bild

Tjejen

14 maj 2016 20:59

Hej! Jag är 11 år, snart 12, och fick mens för en månad sen. Förra månaden var min mens normalt röd, men nu är den typ svart-röd, är det normalt? Tacksam för svar :)

Mensbloggen

21 maj 2016 09:04

Låter helt normalt, speciellt i början då mensen ofta är oregelbunden :-)

 
Ingen bild

Tjejen

15 maj 2016 10:54

Hej! Jag är 11 snart 12 år. Jag fick min mens för typ en månad sen. Är det för tidigt med tanpong? Kan man använda tanpong om man har mens när man ska simma i skolan?

Mensbloggen

21 maj 2016 09:03

Man kan ha tampong från första mensen :) Och funkar toppen att ha när man ska simma

 
Ingen bild

Förvirrad 13 åring

23 oktober 2016 08:54

Hej! Jag Fick min mens Igår Och Blöder Väldigt Mycket Jag måste Byta Efter Cirka 2-3 Timmar Oftast Två, Borde Jag börja Med Tampong?
Men Det känns Lite Läskigt.

Jag Kan nästan Inte Sitta/ligga Ner För Då har Jag Mens Överallt. (Jag Kan Sitta Vanligt T.ex På en stol Men Jag kan inte sitta I soffan Som Jag har gjort Innan Utan Mens Utan Att jag Har mens Överallt!!)

Under Bara Några Timmar På kvällen (När Jag hade märkt Mensen) Så Mensade Jag ner två Par trosor Och Ett par byxor och Nu På morgonen Vaknade Jag Av Att det Hade Runnit Mens Utan För Bindan Och genom Trosorna/byxorna Till Sängen, Kan man Få Bort en Sån Fläck Och i Så fall Hur?

Tacksam för Svar Ganska Fort Haha☁️<3

 
Ingen bild

Anonym

7 juni 2017 21:35

Hej! Jag är en tjej på 13 år som fick min mens för ca 6 månader sen. Sedan dess har jag inte blött något mer. Är det konstiget eller onormalt att det tar så lång tid? När jag blödde så var det även väldigt mycket och jag fick byta typ en gång i timmen, bindan var även helt genom mensad. Är det normalt att ha mens så sällan? och när man väl har det, så mycket?
Ps. Har du något tips som får bindorna att sitta bättre? Mina lossnade så ofta från trosorna under min mens. Kram!

Mensbloggen

13 juni 2017 01:28

Hej, din mens är bara oregelbunden inget konstigt och väldigt normalt i början :) Använd bindor med vingar, tycker de sitter mycket bättre!! Kram

 
Ingen bild

Alicia

11 augusti 2017 00:38

Hej jag har precist fått min mens jag undrar om man har mens under hela mens "veckan" elr kommer de i omgångar?? Tacksam för svar fort för är orolig. För jag fick mens för typ 2 timmar men just nu kommer det inge

Mensbloggen

25 juni 2018 19:57

Oftast hela tiden, men i början kan den vara oregelbunden :)

 
Ingen bild

Anonym

22 augusti 2017 22:39

Heej jag är en tjej på 13 och jag får alltid min Mens på kvällen och i skolan såå tycker jag att det är pinsamt att byta binda(jag är rädd att använda tampong)och jag får ganska ont i min mage och tappar matlust.Kan man göra något så man får matlust igen??Hur kan man ta med en binda på toan tyst?❤❤

 
Ingen bild

Anonym

8 september 2017 18:28

Hej
Jag har inte alls mycket mens har två frågor.

1. Kan man bada med mens (nästa termin ska vi åka och simma varje vecka)?

2. Kan man ha trosskydd under hela mensen?

Mensbloggen

9 september 2017 17:27

1.Beror helt på hur mycket du blöder. Blöder man väldigt lite kan man bada utan skydd, men annars är tampong att rekommendera.

2. Yes, om du inte blöder så mycket. Annars ha binda :)

 
Ingen bild

Anonym

15 november 2017 15:30

Snälla hjälp! Jag fick min första mens för ca tre veckor sedan, och jag tänkte att berätta för mamma direkt. Men jag får aldrig någon ledig stund med henne, då pappa eller min bror nästan alltid är i samma rum som henne. Och om jag får en ledig stund och tänker att nu, nu säger jag bara, och säger: Mamma... men sedan går det inte och jag säger något annat i stället. Jag kunde ej få tag på en binda, så har lagt typ fem lager toapapper varje dag. Mensen kan ju vara oregelbunden i början, så jag lägger papper i trosorna varje dag även om första perioden är över. Och jag vågar bara ha svarta byxor om det plötsligt skulle komma och det skulle gå igenom pappret. Jag är livrädd för vad som ska hända när jag får min nästa period och det är idrott. För vid första så var det höstlov, och jag var bara hemma. Men nu har jag panik. Jag försöker tänka att alla tjejer har mens, mamma, min idol och några av mina bästa vänner. Men det hjälper inte. Jag vet inte vad jag ska göra. Snälla hjälp mig, jag tänker på detta hela tiden, verkligen HELA TIDEN och jag vill inte blöda igenom byxorna:-(

Mensbloggen

15 november 2017 16:02

Hej tjejen, det blir bättre när man lär sig sin kropp och sin mens. Man kommer in i det. Men prata med din mamma och berätta, hon har ju också gått igenom det en gång!!!

Tips, ha alltid ett par bindor i din väska så är du alltid förberedd var du än är :)

 
Ingen bild

En person

15 november 2017 16:48

Hej! Jag undrar om denna kommentar kommer fram? För jag skickade en annan, men det verkar vara något fel. Tror jag.

Mensbloggen

17 november 2017 16:18

Ja, denna kom fram!

 
Ingen bild

Tack!!!

15 november 2017 16:51

Tack dör att du svarade på min kommentar, jag ska ta mod till mig och säga så fort det går.. Tack för att du finns och hjälper oss som har frågor och inte vet vart vi ska vända oss!!

Mensbloggen

17 november 2017 16:18

:))

 
Ingen bild

Anonym

15 november 2017 19:01

Hej igen! Det var jag som skrev att jag har svårt att berätta för min mamma. Tack för svaret, men jag tror inte att jag kommer klara att säga det ansikte mot ansikte. Har du några idéer om hur jag annars kan göra? Hur gjorde du? Ha det bra i alla fall! (PS Om någon annan har ett förslag så får ni gärna säga det också!)

Mensbloggen

17 november 2017 16:19

Skriv en lapp, det gjorde jag! Eller skicka ett sms :)

 
Ingen bild

En 10 åring

13 december 2017 21:15

Hej jag är 10 år och jag är räd för att jag ska få min första mens i skolan i sona fall vet jag inte vad jag ska göra hjäp mig gärna

Mensbloggen

14 december 2017 16:40

Första mensen brukar vara väldigt liten. Men tips är att ha en binda i din skolväska så är du alltid förberedd. Annars har skolsyster också som man kan gå till om det händer när man inte är beredd :)

 
Ingen bild

Anomnym

16 december 2017 22:13

Hej igen! Det var jag som skrev för typ två månader sedan att jag hade fått mens men inte vågade berätta för någon. Nu har jag ju fått min andra period och kommer snart få den tredje. Jag har fortfarande inte berättat för mamma, jag har knappt fått någon ensam stund med henne, och när jag väl fått en stund så brukar hon vara stressad/arg för hon är det ganska ofta. Men nu har jag inte panik längre. En till av mina vänner fick mens förra veckan, och det känns skönt. Jag har också googlat lite och det verkar vara ganska många som inte berättar för sin mamma direkt utan väntar tills de känner sig redo. Jag tror jag kommer berätta snart, men vi får väl se. Jag har ändå kommit fram till lösningar på det mesta utan att berätta. Men jag har fortfarande två problem:

1. Hur ska man torka sig under mensperioden? Alltså, inte när man gått på toa utan när man har duschat? För jag vill ju inte bloda ner hela handduken när jag torkar mig mellan benen och inte heller skippa att torka mig, då blir ju trosorna blöta.

2. Det går en tjej i min klass som hela tiden frågar om jag (och andra) har fått mens, och jag har sagt nej. För jag vill inte att hon ska veta det. Men jag känner mig så elak när jag ljuger, vad kan jag säga?

Så, det var allt. Förlåt om jag skriver långt och krångligt men jag bara är sån. I alla fall, TACK så jättemycket för att du hjälpte mig när jag hade panik. Du fick mig att känna mig lugn och att göra så jag kunde tänka klart igen. Tack för att du hjälper mig och många andra med våra problem❤️❤️

Mensbloggen

19 december 2017 18:31

Hej, va skönt att din kompis också går igenom samma så kan ni prata :)

1. Ta toapapper just runt underlivet
2. Egentligen vad spelar det för roll, din kropp och varför ska hon veta. Du gör precis som du vill, berätta om du är bekväm annars bara strunta i det :))

God jul

 
Ingen bild

Tack:))

20 december 2017 17:37

Tack bästa du!!! Och god jul!!!❤️

 
Ingen bild

Anonym

21 januari 2018 23:44

Hej! jag har nyss fått min mens och undrar om man kan sova med endast trosor? själv upplever jag ett obehag att sova med byxor men vill endå inte att det ska blöda igenom.

Mensbloggen

22 januari 2018 09:28

Hej, ja visst kan du det :) Blöda igenom kan det ju göra även om du sover med byxor eller inte

 
Tjej from sweden

Tjej from sweden

28 mars 2018 15:43

Hej jag har haft mens fyra gånger nu.
1.Jag undrar hur jag ska göra i skolan? jag är jätte rädd för att blöda igenom
2. Hur ska jag göra på gympan? Vill inte att dom andra ska se att jag har mens
3. Har du några tips mot mensvärk?
5. Jag har haft min mens 3 gånger jag hade den senast för två veckor sedan och idag så fick jag den igen. Är det normalt?

http://Mensbloggen.bloggplatsen.se

Mensbloggen

29 mars 2018 10:28

1. Ha mensskydd och byt regelbundet bara :)
2. Gå på toan och byt innan och efter gympan
3. Ipren funkar för mig, men annars är värme bra (vetekudde eller vattenflaska med varmvatten i på mage), eller träna.
4. Ja, inget konstigt den är oregelbunden i början!!

 
Ingen bild

Anonym

17 maj 2018 16:22

Jag har börjat använda bondor till flytningar för jag har jätte mycket flytningar och har hafft det de senaste veckorna. är mensen påväg?

Mensbloggen

17 maj 2018 16:26

Flytningar kan man ha, betyder nödvändigtvis inte att mensen är på väg för det :)

 
Emily

Emily

15 juni 2018 23:21

Jag tycker att det låter eller prasslar när jag går med binda. Vad ska jag göra?

http://Mensbloggem

Mensbloggen

18 juni 2018 21:12

Antagligen bara du som hör och ingen annan som tänker på det skulle jag gissa :)

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards