mensbloggen

Hur jag känner att min mens är på gång

Av Mensbloggen - 2017-04-03 18:57

Får ofta mycket frågor kring hur man vet att ens mens är på gång för denna månad och liknande. För man behöver inte gå med binda hela månaden i förebyggande syfte. Man mräker när mensen är på g. Dock finns inget rätt elelr fel och alla känner av det på olika sätt och jag kan bara svara för hur min kropp fungerar. I början vet man ju inte riktigt, men ju fler mensar man har desto mer lär man känna sin kropp och hur den fungerar.


Nu ätar jag ju p-piller så vet ju på dagen när min mens kommer, men när jag inte åt p-piller så visste jag ganska bra när det var dags!! Oftast var det mensvärken som avslöjade det, brukar få mensvärk dagen innan eller samma morgon. Och efter flera år med mens så vet jag skillnad på mensvärk och magvärk, så känner igen mensvärken på en gång. Det är det säkraste signet som jag känner av. Brukar också känna av ett större sötsug veckan innan. Men mensvärken är det jag känner av mest!


Hur känner ni att eran mens är på gång? 


Bildresultat för mens

 
 
Ingen bild

Klara

6 maj 2017 01:17

Hej! Jag har extremt mycket mens och jag ska gå till ungdomsmottagningen (15 år) , men jag undrar om man kan få läkemedel för riklig mens gratis eller om man betalar själv? Det är ju väldigt dyrt med t.ex Tranexamsyra så det blir ju ej hållbart i längden.

Mensbloggen

14 maj 2017 19:58

De brukar oftast skriva ut p-piller då vilket de gjorde till mig när jag var i di ålder pga riklig mens. Beroende på vart i Sverige du bor så kostar det olika, men är väldigt billigt. Du ska såklart inte känna att du måste ta p-piller, men det minskar mensmängden. Tranexamsyra funkar ju, men dyrt i längden som du säger. Men vid speciella tillfällen kan det vara jättebra :)

 
Anonym

Anonym

27 maj 2017 14:56

Hej! Jag fick min första mens i förrgår (25maj) kväll. Då såg det ut som en helt vanlig första mens (lite brunaktigt och inte alls mycket). Men idag blöder jag jääättemycket. Och det är liksom bara blod inget annat. Är det normalt? Måste byta binda minst 1-2 gånger i timmen.

http://Mensbloggen

Mensbloggen

28 maj 2017 21:03

Det är normalt :-)

 
Ingen bild

Anonym (12 snart 13 år)

28 maj 2017 11:30

HEJ!
Visste inte riktigt var jag skulle skriva så bara skrev på ditt senaste inlägg! Vi ska på semster i 3 veckor i sommar och vi kommer bada mycket och så! Och jag har mens just nu som typ nyss har börjat och vi ska åka iväg på semestern och ca 3 veckor vilket betyder att det kommer vara ca 2 veckor när min mens är över och jag vill ej ha mens på resan! Så jag undrar är det stor chans att jag får mens då? Min mens är oregelbunde om min första mens cykel var på 50 dagar och den andra på 80 dagar!

+har du tips på hur man ska göra om man ska ha simning i skolan och har mens

+bara så du vet kanske jag ska ta tabletter så jag ej har mens under resan

+har aldrig använt tampong


VILL HA SVAR SÅ SNABBT SOM MÖJLIGT!!!!

Mensbloggen

28 maj 2017 21:02

3 veckors semester, då får du antagligen mens nån gång om den inte är jätteoregelbunden. Men man kan ju aldrig vara helt säker. Oavsett så ta med mensskydd ifall att.

+ Har man simning så är mitt bästa tips tampong, eller hoppa badet den dagen :-)

+ Man kan få tabletter utskrivna på recept hos läkaren för att skjuta på mensen

 
Ingen bild

Anonym (12 snart 13 år)

28 maj 2017 22:26

Har ganska oregelbunden mens första mens cykeln låg ju på 50 dagar och andra på 80 det är väll ganska orgelbundet?

Mensbloggen

15 juni 2017 18:42

Ja det är lite oregelbundet :)

 
Ingen bild

Anonym (12 snart 13 år)

29 maj 2017 18:48

dom två andra gångerna jag har haft mens så har jag haft ganska mycket mens typ riklig mens men den här gången är det inte alls mycket mens och det dröjde jätte länge tills den kom om man räknar från senast jag hade mens och där emellan hade jag mellan blödningar ganska ofta och jag undrar ifall det är normal!

Och kan man använda tampong när men ej har så mycket mens? Även om man aldrig använt det innan liksom?

Mensbloggen

15 juni 2017 18:44

Låter som att din mens bara är oregelbunden :) Vilket är helt normalt.

Visst kan du använda tampong även om du blöder lite, rekommenderar då den minsta storleken på tampong :)

 
Anonym

Anonym

6 juni 2017 22:27

Hej, jag har haft mens i ett och ett halvt år och har oregelbunden mens. Det har konstigt nog hdet senaste att en vecka innan den riktig mensen kommer så blöder jag väldigt lite i tre dagar och sedan efter 3-4 dagar kommer den riktiga mensen och då kommer det blodklumpar och jag blöder sjukt mycket. Jag tänkte att det inte var nåt mer konstigt med det utan trodde att det var för att min mens är oregelbunden. Men det som oroar mig nu är att det blev så igen för förra veckan hade jag flytningar samt blödde som om det var första dagen men sen blev det mindre och mindre för varje dag. Så igår, 4 dagar utan blod och flytningar vaknade jag med att jag blödde väldigt mycket men idag blöder jag ytterst lite. Det är väldigt jobbigt och jag undrar om det är något som jag borde kolla upp eller inte? Tacksam för svar.

http://mobil.mensbloggen.bloggplatsen.se/2017/04/03/11432302-hur-jag-kanner-att-min-mens-ar-pa-gang

Mensbloggen

14 juni 2017 05:19

Hej, blodklumpar är inget konstigt i mensen, kan vara tecken på att man har rikligare mens bara :) Alla är olika och cykeln kan ändras med tiden. Tycker du att du blöder jättemycket kan du söka hjälp för det :)

 
Ingen bild

Anonym

8 juni 2017 09:33

Hej jag har en viktig fråga!! När jag har mens så har jag sjukt mycket mens! Använder största tampongen jag klarar att få in (kan inte ha större) och den första dagen på min mens så blöder jag extremt mycket! Blöder igenom efter ungefär 30-40 min volleyboll gör att jag alltid måste vara hemma när jag har min mens. Nu kommer jag förmodligen få min mens när jag är iväg på konsert... Och vet inte hur jag ska göra, konserten kommer vaara i flera dagar så risken att mensen kommer så är jättestor! Kan inte gå om jag har mens då och har verkligen sett fram emot det! Hur ska jag göra??? Svara snälla snabbt för måste veta innan det närmar sig liksom! <3

Mensbloggen

8 juni 2017 18:41

Åh vad jobbigt för dig, tycker du ska söka hjälp för detta då det finns hjälp att få.

Men tillfällig hjälp inför konserten, har två tips. Antingen går du till läkaren och får recept på tabletter som skjuter på mensen eller så går du till apoteket och köper transexsamsyra (receptfritt) som minskar mensmängden så länge du äter tabletterna. :)

 
Ingen bild

Anonym

12 juni 2017 20:37

Hej!
Jag är 15 år.
Jag fick min mens när jag 13 år , asså två års sedan. Men första året gick okej, hade oregelbunden men läste att det var normalt. Men nu har jag haft ett till år av oregelbunden mens. Den kommer oftast varje månad men helt olika tider. Kan ha min mens på slutet av en månad och så kommer nästa två veckor efter eller början på näst nästa månad. Är inte så stressad. Men är så rädd, vill inte gå till en gynekolog heller. Är läkar rädd och är så blyg. Tacksam för hjälp!

Mensbloggen

13 juni 2017 01:05

Hej, alla är olika och att ha oregelbunden mens är inget farligt (bara jobbigt att inte veta). Vissa har oregelbunden mens längre medan andra har det hela livet, helt normalt det också. Det finns dock hjälp att få om man verkligen vill, men tycker du ska ge det lite mer tid :)

 
Ingen bild

anonyyym

26 juni 2017 19:04

Hejhej! har en fråga som inte bara handlar om mens men iaf! jag har oftast haft ganska oregelbunden mens, och ibland hag den försvunnit i typ 2 månader! men för ett tag sen hade jag sex med en kille (oskyddat) men han kom inte i mig. men gick till UMO dagen efter ändå o fick ett dagen efter piller! sen skulle jag tbx efter 3 veckor o göra ett graviditetstest! två veckor innan hade jag sex igen men han kom inte i mig denhär gången heller haha! så sen när jag va tbx på UMO va jag inte gravid! men tänk om det bara inte syntes på testet eftersom den senaste gången var 2 veckor! nu är min mens typ borta i 1 månad, eller ibland blödde rjag lite i typ en dag sen är det borta igen! borde jag kolla på om jag är gravid eller är det ens rimligt??

Mensbloggen

29 juni 2017 22:16

Har du haft mens? Om inte så gör ett till test, bättra att vara på den säkra sidan tycker jag :)

 
Ingen bild

Anonym

29 juli 2017 23:44

Hej, jag undrar en grej angående min mens (suprise). Jag har ganska riklig mens och behöver byta tampong ca en gång i timmen men binda kanske ca var tredje timme. Vet inte riktigt varför det är olika. Men mitt problem är att mensen inte är lite typ hela tiden utan det kan vara att varje halvtimme så typ rinner allt ut på en gång. Detta märker jag såklart bara om jag använder bina. Det är väldigt jobbit eftersom att det nästan alltid läcker i det fallet då bindan inte hinner ta upp det. Det är liksom som en explosion. Vad ska jag göra? Har haft detta problemet ett tag nu när min mens har blivit rikligare.

 
Ingen bild

Anonym

6 augusti 2017 01:11

Hej! Jag har väldigt oregelbunden mens ibland tar det 7 veckor o ibland. 5 eller 6. Jag har aldrig haft regelbunden förutom en gång när jag hade exakt lika många dagar emellan två månader i rad. Jag fick min mens för snart tre år sedan, kommer den någonsin att bli regelbunden eller alltid vara oregelbunden tror ni? Och varje mens för mig är också olika ibland har jag riklig och ibland inte. Är allt det här normalt? Tacksam för svar

Mensbloggen

10 augusti 2017 23:21

En del får aldrig riktigt regelbunden mens, inget konstigt det heller. Tycker man det är jättejobbigt kan man äta p-piller, då blir mensen som en klocka :)

Men som sagt det är också lika normalt att inte ha regelbunden mens!!! Även om det kan vara jobbigt att inte veta :)

 
Anonym

Anonym

18 augusti 2017 15:44

Jag är 13 år och har fått mens jag har haft sex 23 gånger men aldrig fått barn. Är det något fel med min mens?

http://Mensbloggen

Mensbloggen

14 november 2017 12:00

Nej, dock borde du skydda dig vid sex!! Det gäller att pricka in rätt bara för att bli gravid, det är inte många dagar i månaden. :)

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards